KOMPETENCJE MIĘDZYKULTUROWE
KOMUNIKACJA, ZARZĄDZANIE, MARKETING

Słuchacze dowiedzą się w jaki sposób kultura może warunkować komunikację i styl pracy menedżerów różnych narodowości, członków międzynarodowych zespołów, style przywództwa i kulturę organizacyjną w różnych krajach. Szkolenie międzykulturowe pomaga także zrozumieć lepiej preferencje konsumentów na różnych rynkach i dopasować do nich strategie marketingowe. Głównym celem jest przygotowanie do pracy w środowisku wielokulturowym, pokazanie jakie umiejętności są przydatne i jak je rozwijać, by odnosić sukcesy w przedsięwzięciach międzynarodowych.

Przykładowe tematy szkoleń:

  • inteligencja międzykulturowa w praktyce
  • komunikacja międzykulturowa
  • efektywna praca zespołów ponadnarodowych
  • warsztat menedżera zespołów wielokulturowych
  • kultura biznesowa wybranego regionu kulturowego/ kraju (np.: kraje arabskie)
  • kompetencje międzykulturowe w umiędzynarodowieniu uczelni
  • negocjacje międzynarodowe
  • różnice kulturowe a strategie marketingowe
Przeważająca część szkolenia prowadzona jest w formie warsztatu – zespoły poprzez ćwiczenia praktykują i rozwijają wybrane kompetencje międzykulturowe (m.in. role play, gry, krótkie badania terenowe). Problemy z obszaru zarządzania i marketingu analizowane są przez studia przypadku. Części teoretyczne ilustrowane są przykładami i omawiane z wykorzystaniem zadań problemowych i dyskusji.

Dla Ciebie

Dla Twojej organizacji

Zakres tematyczny

  • Kultura: modele kultury, badania kultury, artefakty kulturowe, wartości kulturowe, symbole i bohaterowie, stereotypy, etnocentryzm, uprzedzenia – mechanizmy powstawania
  • Wymiary kultury: dystans władzy, czas mono-/polichroniczny, komunikacja niskiego-/ wysokiego kontekstu, kolektywizm/indywidualizm, zaufanie, uniwersalizm/partykularyzm, męskość/kobiecość, unikanie niepewności, długo-/krótkoterminowa orientacja czasowa, afektywność/neutralność (i inne)
  • Style przywództwa w różnych kręgach kulturowych
  • Warsztat menedżera: procesy decyzyjne, konfrontowanie, dawanie informacji zwrotnej, prowadzenie spotkań, prowadzenie prezentacji, relacyjność
  • Komunikacja międzykulturowa: kultury multiaktywne, reaktywne, linearno-aktywne; komunikacja nisko-/ wysokokontekstowa, mowa ciała – paralanguage, cisza, pauzy, przerywanie; hipoteza Sapira-Whorfa
  • Etykieta w biznesie międzykulturowym: powitania, prezenty, dress code, komunikacja pisemna, organizacja spotkań, czas, etykieta a hierarchia
  • Inteligencja międzykulturowa (CQ): wiedza, postawa, strategie i zachowania, kompetencje miękkie istotne dla CQ – trening umiejętności
  • Szok kulturowy, tożsamość i wielokulturowość, empatia, neuroplastyczność a proces adaptacji, repatriacja
  • Negocjacje międzykulturowe: style negocjowania w różnych kręgach kulturowych
  • Różnice kulturowe w marketingu: strategie adaptacji i standaryzacji, kampanie promocyjne i projektowanie produktów na rynki zagraniczne
  • Różnorodność w miejscu pracy – inkluzywność